Mededelingen Mededelingen
© copyright s.v.Tivoli

Voetbalzaken

Tuchtzak en

Elke week beleven meer dan een miljoen spelers plezier aan een wedstrijdje voetballen. Dat geldt ook voor scheidsrechters, coaches en andere liefhebbers langs de lijn. Plezier en respect, daar gaat het om.

Overtreding

Ook spelers met een sportieve instelling lopen tijdens een wedstrijd weleens tegen een gele kaart op. In dat geval komt de kwestie niet voor de tuchtcommissie. Dat wordt anders als je regelmatig gele en/of rode kaarten aan de broek krijgt, of als je de KNVB- reglementen op een ernstig manier overtreedt. Dit geldt overigens niet alleen voor spelers, maar ook voor verenigings- en KNVB-officials die in de fout gaan.   Je krijgt dan te maken met de tuchtrechtspraak van de KNVB. Deze wordt binnen de sectie amateurvoetbal uitgeoefend door de tuchtcommissie van een district. Zaken in hoger beroep worden voorgelegd aan de commissie van beroep. Beide commissies opereren onafhankelijk op basis van de reglementen van de KNVB.

Handleiding tuchtzaken amateurvoetbal

In de nieuwe handleiding tuchtzaken amateurvoetbal staan onder meer de richtlijnen die de tuchtcommissie hanteert bij de bestraffing. Daarnaast wordt ook uitgelegd hoe een vereniging in bepaalde situaties zelf invloed kan uitoefenen op de hoogte van de straf. In de handleiding wordt tevens uitgelegd hoe de rechtspraak binnen de KNVB is georganiseerd en wat bijvoorbeeld de rechten en plichten zijn als een vereniging en/of individueel lid ergens van wordt beschuldigd. Kortom, belangrijke informatie die iedere amateurvereniging van pas kan komen. Voor meer info over tuchtzaken klik op de foto rechtsboven Klik op de afb.